Een verzameling van afspraken
Goede afspraken maken goede vrienden. Respect staat op MDI centraal. Daarom is de leefregel van MDI een verzameling van afspraken om tot een respectvolle samenleving te kunnen komen. Deze leefregel geldt als schoolreglement zoals bedoeld in het decreet Gelijke Onderwijskansen, het Participatiedecreet en andere wetteksten. De 18-jarigen onder de leerlingen mogen op basis van hun meerderjarigheid autonoom optreden op bepaalde domeinen. Daarnaar verwijzen we in sommige teksten met een (*). Op school word je ook geconfronteerd met een aantal administratieve afspraken en regels. Het niet naleven van deze regels – zowel door de leerling als door de school – kan juridische consequenties hebben. Daarom raden we je aan om ook deze soms nogal droge bepalingen en procedures grondig door te nemen. Je kan de leefregel schooljaar 2024-2025 in PDF bekijken.
Kwaliteitsonderwijs met oog voor de noden van iedere leerling
Voor ons telt iedere leerling als individu. Met een gediversifieerde aanpak bezorgen we jongeren de juiste feedback, sturen we bij waar nodig en ondersteunen we hen als ze behoefte hebben aan extra zorg. We bieden onze leerlingen kwaliteitsvol onderwijs aan zodat ze stevig in hun schoenen staan als ze (studie-) keuzes moeten maken en als ze beginnen aan hun hogere studies. Dit doen we onder andere door onze leraren intern en extern voortdurend te professionaliseren in de nieuwste pedagogische en didactische methodes.
Brede kijk op de wereld
We maken de leerlingen wegwijs in een wereld die vaak ruimer is dan hun eigen leefwereld via projecten en buitenschoolse activiteiten. We streven er naar om leerlingen met de nodige ICT-vaardigheden en mediawijsheid kritisch te laten kijken naar de actualiteit en te laten nadenken over de wereldproblematiek. Samen met leerlingen werken we aan een duurzame samenleving en bereiden we hen voor op leven en werken in een multiculturele wereld met respect voor iedereen.
Taalrijke school
Als Nederlandstalige school binnen Brussel hebben we oog voor de rijkdom en de uitdagingen van meertaligheid. Elke leerkracht is een talige leerkracht met aandacht voor het taal-ontwikkelend lesgeven. Via een doordacht en breed gedragen beleid motiveren we leerlingen om Nederlands als voertaal te hanteren want dat is hét verbindende element tussen alle leerlingen, ouders, leerkrachten en medewerkers in het Mater Dei-Instituut.
Goesting
In het Mater Dei-Instituut hangt een positieve sfeer waardoor de leerlingen en het personeel zich thuis voelen op school en samen school maken. Zo'n klimaat stimuleert onze jongeren om zich verder te ontwikkelen. We doen er alles aan om hun motivatie hoog te houden en ze op ieder moment een krachtige leeromgeving te bieden met oog voor hun leefwereld.
Kwaliteitsonderwijs met oog voor de noden van iedere leerling
Voor ons telt iedere leerling als individu. Met een gediversifieerde aanpak bezorgen we jongeren de juiste feedback, sturen we bij waar nodig en ondersteunen we hen als ze behoefte hebben aan extra zorg. We bieden onze leerlingen kwaliteitsvol onderwijs aan zodat ze stevig in hun schoenen staan als ze (studie-) keuzes moeten maken en als ze beginnen aan hun hogere studies. Dit doen we onder andere door onze leraren intern en extern voortdurend te professionaliseren in de nieuwste pedagogische en didactische methodes.
Brede kijk op de wereld
We maken de leerlingen wegwijs in een wereld die vaak ruimer is dan hun eigen leefwereld via projecten en buitenschoolse activiteiten. We streven er naar om leerlingen met de nodige ICT-vaardigheden en mediawijsheid kritisch te laten kijken naar de actualiteit en te laten nadenken over de wereldproblematiek. Samen met leerlingen werken we aan een duurzame samenleving en bereiden we hen voor op leven en werken in een multiculturele wereld met respect voor iedereen.
Taalrijke school
Als Nederlandstalige school binnen Brussel hebben we oog voor de rijkdom en de uitdagingen van meertaligheid. Elke leerkracht is een talige leerkracht met aandacht voor het taal-ontwikkelend lesgeven. Via een doordacht en breed gedragen beleid motiveren we leerlingen om Nederlands als voertaal te hanteren want dat is hét verbindende element tussen alle leerlingen, ouders, leerkrachten en medewerkers in het Mater Dei-Instituut.
Goesting
In het Mater Dei-Instituut hangt een positieve sfeer waardoor de leerlingen en het personeel zich thuis voelen op school en samen school maken. Zo'n klimaat stimuleert onze jongeren om zich verder te ontwikkelen. We doen er alles aan om hun motivatie hoog te houden en ze op ieder moment een krachtige leeromgeving te bieden met oog voor hun leefwereld.
Opdrachtverklaring zusters Annuntiaten van Heverlee
Het opvoedingsproject van het Mater Dei-Instituut is gegrondvest op de opdrachtverklaring van de schoolgemeenschappen van de zusters Annuntiaten van Heverlee.
“Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”
Mt 25,40
De historische kern van onze organisatie bestaat uit scholen die opgericht werden door de zusters Annuntiaten van Heverlee.
Drie inspiratiebronnen liggen aan de basis van hun onderwijswerk en religieus leven: de apostolische uitstraling van pastoor De Clerck, de pedagogische visie van priester Temmerman en de mariale spiritualiteit van Johanna van Frankrijk. Pastoor De Clerck begon in 1787 met enkele gelovige jonge vrouwen een armenschool voor meisjes in Veltem. Een eeuw later zette priester Temmerman zusters Annuntiaten in bij de stichting van een school in Leuven – Heverlee. Het Heilig-Hartinstituut wilde de kansen van meisjes uit de lagere middenklasse verhogen via een beter afgestemd en betaalbaar onderwijs- en vormingsaanbod. De Annuntiaten van Heverlee stelden zich zo ten dienste van de samenleving geïnspireerd door de dienstbare houding van Maria in het evangelie. Nieuwe scholen werden gesticht: lagere scholen in de Brabantse periferie, secundaire scholen in Limburg en het Brusselse, een expansieproces dat door het Schoolpact en de democratisering van het onderwijs werd aangewakkerd. De opvoedingsstijl van de Annuntiaten in dit scholennetwerk putte elementen uit die rijke onderwijstraditie. Zij werd in 1994 geëxpliciteerd in een opvoedingsproject en samengevat in het motto “Het gezag van het hart doet wonderen”.
Gedurende de laatste tien jaar hebben meerdere scholen van andere congregaties en van het aartsbisdom zich bij onze groep aangesloten. Deze schaalvergroting schept mogelijkheden om efficiënt in te spelen op nieuwe uitdagingen in een snel evoluerend onderwijslandschap.
Ook deze scholen brengen een rijke geschiedenis mee van engagement voor jongeren. Elke school heeft zo een eigen verhaal te vertellen. Wat ons bindt in al deze verhalen is ons geloof in onderwijs en opvoeding als weg tot emancipatie van de mens en tot humanisering van de wereld. Ook vandaag verwacht de samenleving veel van onze scholen. Wat mag ze verwachten? Welke opdracht zien wij voor onszelf?
Door het aanbieden van kwaliteitsonderwijs…
Onze kerntaak heet nog steeds “onderwijzen” en we noemen onszelf van oudsher “leerkracht”. Geleidelijk aan ontstonden nieuwe namen voor nieuwe aspecten van deze kerntaak. Zo zijn we naast lesgever ook gids in het leerproces van leerlingen. We zijn vakdeskundige en ook coach van een groep jongeren. Dit ruime takenpakket vraagt blijvende investering in vakbekwaamheid, ontwikkeling van kennis en vaardigheden, permanente vernieuwing van het didactisch handelen en flexibiliteit in het omgaan met diverse groepen. Permanente professionalisering van alle medewerkers is dus een blijvend aandachtspunt.
We willen immers dat elk kind en elke jongere uitgedaagd wordt om met de eigen talenten aan de slag te gaan, kansen krijgt om te groeien in zijn persoonlijk levensproject en te zoeken naar zijn specifieke bijdrage aan de samenleving.
De klastitularis heeft in dit proces een bijzondere opdracht als verantwoordelijke voor de klasgroep.
… in een schoolcultuur die het goede bevestigt …
Dit alles in groep beleven schept tal van mogelijkheden. Eigen talenten ontdekken en ontwikkelen lukt enkel in de ontmoeting met de andere en in de waardering van de verschillen.
Zoals de samenleving is ook de school een kruispunt van diverse culturen en tradities.
In dialoog willen we elkaar beter leren kennen en vertrouwen opbouwen tussen alle partners in en rond de school. Zo ontdekken we de rijkdom van andere tradities en verdiepen we de eigen identiteit. Dat geeft iedereen kansen om te groeien in samenleven en in het onderscheiden van wat al dan niet van belang is in de eigen opgebouwde overtuigingen.
Om dit waar te maken willen we een lerende organisatie zijn.
We geloven dat ook ons eigen leerproces gebaat is met een cultuur die het goede bevestigt en het expliciet waardeert. Daarom is het sanctie-arm karakter van onze scholen gefundeerd op een gemeenschappelijke overtuiging: het gezag van het hart doet wonderen.
… groeien we in verbondenheid.
Vanuit onze traditie worden we opgevorderd om elkaar meer te bieden dan een zakelijk partnerschap. We willen een empatische organisatie zijn die zorg draagt voor al haar mensen, en vanuit een groot hart de inspanningen daartoe niet beperkt tot wat regelgeving ons voorschrijft. We geloven trouwens dat we zelf pas ten volle mens kunnen worden door het overstijgen van wat van buiten af wordt opgelegd.
In onze scholen scheppen we ruimte om met elkaar de dialoog over zingeving aan te gaan. De boodschap van Jezus Christus is daarbij onze eerste inspiratiebron. Deze dialoog willen we voeren met respect voor de persoonlijke zoektocht van mensen en met waardering voor de inbreng van andere tradities.
Op deze wijze willen we groeien in verbondenheid met elkaar, met de natuur en met wat ons als mensen overstijgt.
Wij zijn een loyale partner binnen het katholiek onderwijs en onderschrijven zijn opdrachtverklaring.
De zusters Annuntiaten zijn immers de stichters zijn van de school en dragen tot op vandaag als inrichtend comité de eindverantwoordelijkheid voor de school.
Naast de zorg voor kwaliteitsonderwijs en voor waardenopvoeding in een gelovige context, onthouden we uit deze opdrachtverklaring vooral de klemtoon op de bevestigende schoolcultuur, samengevat in deze zin: Het gezag van het hart doet wonderen
De opdrachtverklaring van de zusters Annuntiaten is op haar beurt gefundeerd op de algemene opdrachtverklaring van het Katholiek Onderrwijs zoals geformuleerd zoals geformuleerd door het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO).